17/02/2017 || Terradeformacja: promocja Obiegu nr 6 (artist talks, dyskusja, dj set)



Dołącz na Facebooku: https://www.facebook.com/events/175761943039245/

Start panelu: 17:30
Dj set: 20:30
Wstęp wolny. Sala Edukacyjna, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

W sobotni wieczór Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zaparsza na spotkanie z artystkami z Brazylii, Chile, Peru i Konga/Norwegii. W programie artist talks, dyskusja oraz dźwiękowy performans. Spotkanie inauguruje szósty numer Obiegu, poświęcony terradeformacji, ekokrytyce i relacjom artystycznym między Ameryką Południową a Polską.

Wątek przewodni numeru, Terradeformacja jest jednocześnie metaforą i stwierdzeniem faktu gwałtownych zmian, zachodzących współcześnie w środowisku naturalnym. Proces ten jest wypadkową niedającego się powstrzymać globalnego głodu surowców geofagii, którą napędza zderegulowany neoliberalizm, a dziś także nowe, illiberalne odmiany kapitalizmu. Od braku wody, przez złe powietrze, aż do katastrof naturalnych i masowych migracji skutki terradeformacji dotykają dziś zarówno kraje rozwinięte, jak i powiększają koszty społeczne w krajach rozwijających się.

Sytuacja wydaje się nieodwracalna, choć w małej skali pojawiają się systemowe zabiegi antyterradeformacyjne, jak np. przyznanie naturze podmiotowości prawnej w konstytucji Ekwadoru. Jednym z pytań przewodnich naszego spotkania będzie to, czy jaką rolę może dziś odgrywać sztuka współczesna w przemianie zbiorowej wyobraźni w odniesieniu do terradeformacji.

W listopadzie 2015 roku doszło do największej w ostatnich latach katastrofy ekologicznej w Ameryce Południowej wycieku szlamu w wyniku przerwania zapory wodnej Bento Rodriguez. Zdarzenie miało miejsce w okolicach Belo Horizonte, w górniczym stanie Minas Gerais. Do Rio Doce rzeki wielkości Wisły wylało się ponad sześćdziesiąt milionów metrów sześciennych toksycznych substancji, zalewając rudobrunatną falą wszystko dookoła i na kilka dobrych dekad niszcząc życie rzeki i ludzi.

Historia i współczesność terradeformacji w brazylijskim stanie Minas Gerais oraz chilijskim regionie Antofagasta będą studiami przypadku, pomagającymi odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób sztuka współczesna może zaświadczać o gwałtownych przemianach naturalnych, jak i dyskutować z dominującą narracją i działaniami PR dużych firm górniczych. Oba regiony są wciąż centrami przemysłu wydobywczego z całym bogactwem kultury górniczej i piętnem wszechwładzy terradeformujących korporacji. Z perspektywy Belo Horizonte i Antofagasty, Mabe Bethônico oraz Dagmara Wyskiel opowiedzą o ich praktyce artystycznej, badawczej i kuratorskiej uformowanych przez specyfikę otoczenia i wchodzących z nią w reakcję, prezentując działania, które mogą być alternatywnym źródłem wiedzy i przyczynić się do zmiany nastawienia wobec terradeformacji.

Po prezentacjach Mabe Bethônico i Dagmary Wyskiel zapraszamy na dyskusję, łączącą wątki artist talks z tematem szóstego numeru Obiegu oraz pytaniami o publiczności. Moderacja: Inés Ruiz Artola i Krzysztof Gutfrański.

Wieczór dopełnią dwa live sety: peruwiańskiej kompozytorki i redaktorki eksperymentalnego pisma Cyclops Constanzy Nuñez Melgar Molinari alias CAO oraz kongijsko-norweskiej producentki i artystki multimedialnej Sandry Mujingi alias 9Djinn.

***

Mabe Bethônico (Belo Horizonte/Brazylia) jest artystką, badaczką i profesorką na Uniwersytecie Federalnym w Minas Gerais; mieszka w Brazylii i Szwajcarii. Działa w strukturach instytucjonalnych, problematyzując zagadnienia związane z pamięcią. Wyraża swoją refleksję za pomocą filmów dokumentalnych i na poły fikcjonalnych narracji, a także publikacji i wypowiedzi, stworzonych na podstawie archiwów i obrazów pozyskanych w terenie. W 2013 roku zainicjowała powstanie Muzeum Trosk Publicznych (Museum of Public Concerns), którego działalność obejmuje gromadzenie zbiorów, publikacje, spotkania i wystawy. Interesuje ją głównie poddawanie pod dyskusję publiczną społecznych i środowiskowych skutków działalności przemysłu wydobywczego w Minas Gerais. Prezentowała swoją twórczość w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w São Paulo, uczestniczyła w Biennale w São Paulo w 2006 i 2008 roku, wystawiała w Kunstverein Munchen, jest członkinią międzynarodowej grupy artystów i teoretyków World of Matter (www.worldofmatter.net).

Dagmara Wyskiel (Antofagasta/Chile) artystka wizualna, autorka interwencji site-specific, performerka oraz kuratorka aktywna na scenie artystycznej w Chile. Doktor sztuki na Uniwersytecie Sztuk Pięknych w Krakowie. Współzałożycielka Collective SE VENDE Mobile Platform of Contemporary Art, dyrektor artystyczna Tygodnia Sztuki Współczesnej SACO w Antofagaście. Była redaktorką regionalną Triennale Chilijskiego w 2009 r. Prowadziła interwencje site-specific m.in. w Valle de los Meteoritos na pustyni Atakama, obserwatorium astronomicznym ALMA, nad Jeziorem Amargo w regionie Magallanes. Przeprowadziła kilka unikalnych działań na solniskach w argentyńskich Andach, w przestrzeniach publicznych Manizales, Medellín i Bogoty w Kolumbii, Castro w Chile czy w Londynie. Prezentowała swoje prace na wystawach w Stanach Zjednoczonych, Chinach, Meksyku, Urugwaju, Indonezji i Argentynie. W 2016 roku otrzymała Grand Prix na XVII Biennale Azji w Bangladeszu.

Inés R. Artola  Doktor historii sztuki i muzykolożka. Wykłada w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Autorka książki A contrapelo, textos de arte no-oficial en Polonia (1960-1989) (Metales Pesados, Chile, 2017)Formiści, la sintesis de la modernidad (Libargo, Granada, 2015). Jako kuratorka zrealizowała m.in. następujące wystawy: 6,7GB/ <10000km/18days (CSW Toruń 2018), Ceci nest pas un bâtiment (Łódź 2017), Brzmienia. Eduardo Chillida (Wrocław 2016), Między Systemami (Malaga, 2016), Spojrzenia. Sztuka Polska Aktualna (Kraj Basków, 2015). Jako tłumaczka pracowała przy przygotowaniu katalogów do wystaw Wojtek Ulrich. New Deal (BWA Wrocław 2018), Tadeusz Peiper. Papież Awangardy (Muzeum Narodowe w Warszawie/Real Academia de Bellas Artes, Madryt, 2015), Andrzej Wróblewski, recto/verso (Muzeum Reina Sofía, Madryt 2016). Jako krytyk współpracowała z tytułami: a*DESK (Barcelona), Ritmo (Madryt), Exit (Madryt), Magenta MAG (Poznań)Szum (Warszawa). Od 2015 do 2017 r. przygotowała comiesięczne publikacje dla działu artesvisuales.pl Polskiego Instytutu Kultury w Madrycie. Jako dziennikarka przeprowadziła wywiady m.in. z takimi artystami, jak: Alfredo Jaar (Magenta MAG, Poznań 2014), Joan Foncuberta (Magenta MAG, Poznań 2014) i Nicolas Grospierre (Exit, Madryt 2016). Od 2004 roku mieszka i pracuje w Warszawie.

DJ SETS

Constanza Nuñez Melgar Molinari alias CAO jest peruwiańską kompozytorką muzyki elektronicznej, artystką dźwiękową, didżejką i filozofką. Obecnie mieszka i pracuje w Amsterdamie. Założycielka i redaktorka naczelna magazynu Cyclops, poświęconego współczesnej teorii religii i teorii eksperymentalnej (www.cyclopsjournal.net). Jej utwory muzyczne wydało Opal Tapes (Wielka Brytania); występowała na żywo w Europie m.in. w Berghain (Berlin), Rewire Festival (Holandia), Tate Modern (Londyn). Była uczestniczką Red Bull Music Academy 2016 w Montrealu i rezydentką w NTS Radio (Londyn), gdzie prowadziła przez ponad dwa lata audycję Subterranean Odyssey.

9Djinn jest jednym z muzycznych aliasów interdyscyplinarnej artystki Sandry Mujingi (NO / DRC). 9Djinn to producentka i didżejka, która miksuje własne produkcje elektroniczne z muzyką pop z kontynentu afrykańskiego, taką jak coupé-décalé i afro-trap. Sandra Mujinga prowadzi co dwa tygodnie audycję w Berlin Community Radio. Jej miksy i poprawki można znaleźć na: https://soundcloud.com/sayesorsayno